کد خبر: 1224529
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نماینده ادوار مجلس در گفتگو با «جوان»:
جوان آنلاین: نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی معتقد است: استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور در سال گذشته به کمک دیپلماسی فعال انرژی و سیاستگذاری‌های حوزه انرژی کشور آمد و موجب شد بتوانیم علاوه بر رشد تولید به توسعه تجارت نفت خام نیز بپردازیم که در نهایت به افزایش درآمد ارزی و رشد اقتصادی مناسب کشور منتج شد. 
 
شاید در شرایط عادی فروش نفت و گاز مزیتی محسوب نشود و یک امر عادی به نظر بیاید، اما در حالی که دشمنان عزم خود را برای فلج‌کردن اقتصاد کشور از طریق ممانعت از صادرات نفت و گاز جزم کرده‌اند، فروش منابع نفت و گاز کشور یک موفقیت به حساب می‌آید. صنایع نفت و گاز کشورمان به این دلیل مورد تحریم قرار گرفتند که دشمنان می‌دانستند ما به شدت به درآمد‌های این حوزه وابسته هستیم. آن‌ها قصد داشتند از این پاشنه آشیل به ما ضربه بزنند و اقتصاد کشور را با بن‌بست مواجه کنند. این نکته بماند برای بعد که بسیاری از کارشناسان بر خام‌فروشی کشور انتقاد دارند و معتقدند باید هر چه سریع‌تر به سمت احداث پالایشگاه‌ها و تبدیل نفت و گاز به فرآورده گام برداریم. در شرایطی که وابستگی شدیدی به درآمد‌های حوزه انرژی داریم و دشمن بر این موضوع تمرکز کرده است، فروش نفت و گاز کشور کار دشواری است. دولت سیزدهم ناچاراً به اعمال سیاست‌هایی در راستای بازارسازی برای فروش نفت کشور پرداخت که در نهایت نتیجه داد. از مهم‌ترین سیاست‌هایی که وزارت نفت به اجرا گذاشت، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های هدف بود. 
 
 نظرات 
منصور حقیقت‌پور، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که قطعاً فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی یک موفقیت برای‌مان محسوب می‌شود، تصریح کرد: تحریم‌ها مشکلات عدیده‌ای به لحاظ خرید، بیمه و جا‌به‌جایی پول برای‌مان به وجود آورد. این مسائل فشار زیادی به کشور وارد کرد. اینکه توانستیم در این شرایط به خنثی‌سازی تحریم‌ها بپردازیم و نفت و گاز کشور را بفروشیم، یک مزیت محسوب می‌شود. وی ادامه داد: قطعاً در شرایطی که تحریم نباشد، کار‌ها سریع‌تر، راحت‌تر و بهتر پیش می‌رود و می‌توانیم نفت را از مبادی رسمی بفروشیم، اما در شرایط فعلی که در تحریم هستیم، فروش نفت و گاز یک موفقیت به حساب می‌آید. 
نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: از طریق به اجرا گذاشتن برخی سیاست‌ها و تعاملاتی که با دیگر کشور‌ها برقرار کردیم، موفق به فروش نفت و گاز کشور شدیم و این موضوع اهمیت دارد. 
حقیقت‌پور گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و فروش نفت به مینی‌پالایشگاه‌ها در شرق آسیا یک سیاست موفق ارزیابی می‌شود که در دستیابی ما به رشد اقتصادی ۴/۵ درصدی که صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، مؤثر بود. وی ادامه داد: سیاست مورد بحث از این نظر اهمیت دارد که به ما کمک می‌کند نفت خود را به فرآورده تبدیل کنیم. از آنجا که ارزش فرآورده نسبت به نفت و گاز بالاتر است، این سیاست مهم است. 
این نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک به نحوی برای ما پایگاه‌هایی در کشور‌های هدف به وجود می‌آورد. این امر می‌تواند به پرش اقتصادی ما کمک کند. حقیقت‌پور در خصوص استفاده از ظرفیت دانش‌بنیانی و داخلی کشور در صنایع نفت و گاز و نقشی که در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته‌اند، تصریح کرد: واقعیت این است که ما ظرفیت بالایی به لحاظ علمی در کشور داریم. از این ظرفیت‌ها توانستیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش و بحث استخراج در بخش بالادستی بهره ببریم. وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور در صنایع نفت و گاز مثبت ارزیابی می‌شود. استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور در سال گذشته به کمک دیپلماسی فعال انرژی و سیاستگذاری‌های حوزه انرژی کشور آمد و موجب شد بتوانیم علاوه بر رشد تولید به توسعه تجارت نفت‌خام نیز بپردازیم که در نهایت به افزایش درآمد ارزی و رشد اقتصادی مناسب کشور منتج شد. 
نماینده ادوار مجلس در پایان تأکید کرد: وزارت نفت باید توان خود را در راستای حل مشکل ناترازی انرژی در کشور به کار بگیرد. در این صورت است که دستاورد‌های بزرگ‌تری کسب خواهیم کرد.
برچسب ها: دانش بنیان ، مجلس ، انرژی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار